vrijdag 8 augustus 2008

4/8 Weekje zeilen dag 1

Om 11.34u kwamen we op de Quintessence aan, bepakt en bezakt voor een aantal dagen zeilen. Terwijl ik alles wegstouwde, werd buiten de watertank gevuld. En stond een behoorlijke wind (5/6) en de masten gierden. Paul twijfelde of we wel op pad moesten gaan. Na enige tijd hebben we de knoop doorgehakt en zijn we op avontuur gegaan.
Op de motor naar Bruinisse en de Grevelingen want de wind stond pal op de kop. De kinderen vonden het wel wat. Eerst uitgebreid Leonardo di Caprio nagedaan op de punt en later in het vooronder in slaap laten wiegen. De Krammersluis is de eerste hobbel die we moeten nemen. Er was een hele sluis voor ons alleen, dus aanleggen was geen probleem. Echter bij het openen van de deuren bleek er een gemene wind op de kop te staan. Paul en David lieten tegelijk los maar de voorpunt bleef tegen de kant aan geduwd worden. Ik durfde niet de kademuur volgas te rammen en dus leidde dat tot het feit dat ik weer zeer expliciet het gezegde dwarsligger heb uitgebeeld. Deze keer sneuvelde onze vlag ook nog dus Paul keek niet zo blij en het vertrouwen in deze zeilvrouw met vaarbewijs daalde wat. Uitgebreid de manoeuvre nagesproken, want 20 minuten later gingen we voor de herkansing in de sluis van Bruinisse. Voorbeeldige aan en afvaart, dus napraten is toch nog ergens goed voor.
Ik mocht ook gelijk van Paul de aanloop in de haven doen (fijn, dank je wel Paul!) want we hadden een plekje geregeld bij WSV Bru.
Ook hier hebben we het afmeren even herhaald. De eerste keer was de achtertros wel vast (Paul stond op de kade), maar ging de voorpunt direct door de stevige wind van de kant af (het werpen van de voortros door David mislukte)en zo draaiden we in de haven een rondje rakelings langs een catamaran. Dit leverde wel direct hulp op van allerlei boten en ik werd bemoedigend toegeroepen door andere schippersvrouwen. De tweede keer verliep vlekkeloos en zo lagen we op een prima plek in Bruinisse in de haven. Missie geslaagd; wij hadden een borrel verdiend!

Bij het teruglopen na het tandenpoetsen zagen we de vlag drijven die we al eerder hadden gezien, maar waar de havenmeester niets mee deed(" La-maar drijven meissie"). Wij hebben hem gered uit het water en zie hier de Quintessence vaart weer onder de Hollandse vlag.