zondag 22 juni 2008

Trip: 12,98 Nm /
22 graden / 5-10 Bft
Gebied: Volkerak

Vandaag gaat vriendje Michiel Aarts mee aan boord. Michiel heeft al behoorlijk wat zeilervaring in de Optimist en de Valk, maar een kajuitjacht ontbreekt nog op z'n "erelijst". De weersverwachtingen spreken van een onzekere voormiddag, maar in de middag zou het weer opklaren. De windverwachting is echter niet geweldig: 2 a 3 bft. Maakt niet uit, voor ons is dat wel weer lekker! Mooi vroeg komen we aan in Dintelmond. Boris heeft gisteravond nog even ge sms-t. Hij zal vandaag ook met vriendin op de Zeeduivel zijn. David checkt 's morgens even, maar ziet zo op het oog geen leven aan boord. We bespreken even wat we willen gaan doen. Vandaag maar 's het Volkerak afstruinen, naar de Krammersluizen. Daar zijn we immers na de eerste reis nog niet geweest, en al helemaal niet zeilend. We lopen perfect weg van de steiger, omdat we met z'n allen duidelijke afrspraken van tevoren hebben gemaakt. Op het Volkerak is inderdaad heel weinig wind (7, 8 knopen). Maar we hebben geen haast en kruisen lekker op ons gemak naar het oosten. Na verloop van tijd gaan we richting de vaargeul en kruisen we de route van de beroepsvaart. Hoewel we destijds met Theo voor dezekerheid onderlangs zijn gevaren, kiezen we nu de noordelijker route, door de vaargeul voor de pleziervaart. Volgens de waterkaart zouden we hier, hoewel we diep steken, toch door moeten kunnen. En dat klopt. Hoewel de dieptemeter af en toe piept (alarm staat afgesteld op een veilige 2,5 mtr) lopen we er goed doorheen. Wel goed de betonning in de gaten houden. Voor de zekerheid hebben we de genua gestreken en de motor bijgezet. Wewilen eigenlijk ergens aanleggen of ankeren omdat het inmiddels lunchtijd is geworden. We varen nog een klein stukje door en nadat we het smallere stuk door zijn gaan we rechts van de vaargeul voor anker en eten heerlijk onze broodjes. De opblaasboot van de jongens is inmiddels ook weer opgeblazen en daar wordt na de lunch, naast het zwemmen, dan ook ruim plezier mee gemaakt. Het weer is lekker: zonnig en warm. Helaas erg weinig wind, zoals we merken als we rond 14.15 uur weer terug richting Dintelmond varen. Twee en half uur te gaan met deze wind. Met halve wind varen we weer terug. Een grote 40 voeter gaat ons traag voorbij, maar loopt niet ver uit. Michiel gaat ook aan het roer. Hij vindt het toch wel lastig. Dit is natuurlijk ook heel wat anders dan een klein bootje, waar je veel meer directe feedback krijgt op je acties. Uiteindelijk zetten we de motor aan en koersen richting de haven. Voor de Mandersluis, waar het licht weer 's op rood gaat als we in de buurt komen, laat David de Quintessence perfect bijliggen, totdat na verloop van tijd het licht op groen springt en we verder opstomen naar de haven. Esther wil vandaag de boot afmeren. We spreken af wie welke taken op zich neemt en we varen de haven binnen. Op basis van de windrichting heeft Esther haar plan getrokken: we varen eerst ons straatje voorbij om vervolgens achteruit onze box binnen te varen. Met slechts een kleine correctie op de motor varen we mooi binnen. Tegelijkertijd zien we Boris en vriendin net uitvaren met hun boot. Terwijl wij aanleggen komen zij ook nog even vlak naast ons aanleggen en maken we nog even "officieel" kennis met Jeanette. Daarna hebben we nog gezellig met elkaar staan kletsen. Ondanks aandringen onzerzijds geen borrel, want er moet nog naar Willemstad gevaren worden'-). Weer een heerlijke dag gehad. Nu op naar de borrel bij Jan en Machteld en vanavond de kwartfinale van de EK 2008: Nederland-Rusland

Anoniem zei

Leuk hoor, zo'n blog om bij te houden. Tenminste, bij toegang tot internet. Zondag geklommen op de Mount Kenya. Zebra's, apen en antilopes gezien, van de olifant verse "droppings". Ik wil dat geoliede teamwerk van jullie ook wel eens aanschouwen...Waar kan ik me inschrijven?